Saturday, August 04, 2012

ilmu

ya,aku yakin dgn kalam guru2 agamaku, dgn ketiadaan menguasai menguasai bahasa arab, memg jangan diimpi utk menguasai ilmu, setelah pemerhatian aku sendiri kulihat kesemua bidang ilmu ada matannya yg disusun indah dgn gaya bahasa yg cemerlang.nak tulis matan kena kuasai bahasa arab. contoh: aqidah ASWJ;matan jauharah,fiqh imam assyafie rahimahullahu ta'ala:matan ghayah,qiraat;matan syatibiyah,tajwid;matan jazari,mustolah hadis;err,x ingt..tapi memmg majoriti ada matan ilmunya, jadi,kepada diri aku sendiri,fikir2kanlah,kau dah umur 21pun tak tau apa lagi,buat malu mengaku mengaji agama.itu jahil ini jahil.hmmm aku pun tak tau la apa nak jadi kat aku.tiada satu juzu pun drpd diri aku yg boleh diharap,ditumpang.betul ni,sungguh lagi benar.

2 comments:

  1. aku pun rasa tensen bila mikir bahsa arab aku makin lama makin hancur
    moga mu jadi alim dalam bidang hok mu pilih.

    ReplyDelete
  2. moga Allah ta'ala beri nikmat taufiq kpd kita utk mengenaliNYA..Allah.............................................

    ReplyDelete