Thursday, August 02, 2012

tetapkan aku jalanan ini

aku sayang sgt guru2 agama aku, setakat aku ada khidupan dalam jurusan agama ni,aku tak pernah terlintas nak jadi ustaz lansung!nak jadi pensyarah university ke,mngajar ke,(tp masa depan x tau la),sbb nak dapat calon isteri yg solehah ke(masih teringatkan seseorg =.='),...hmm,kalau tengok pd akhlak ,mmg x da bakat lansung,bak kata org haraki x siqoh lansung aku ni. tapi,jauh di sudut hati aku,aku menyelami jurusan agama ni utk aku kenal Allah subhanahu wa ta'ala dan Rasulullah sollallahu 'alaihi wa sallam.(masih tak dapat sampai skarang) dan kadang2(angan2),aku rasa macam nak kawin lambat2,aku nak belajar dalam 30 tahun++ nak menjelajah dunia,mengaji,cari ulama,cari wali2 Allah,nak khidmat kat mereka2 yg mulia ni,sampai aku mampu bimbing diri aku baru aku balik ke tanah air,dan menyebarkan agama.then lepas tu baru nak fikir fasal kahwin ke apa ke.(tapi kalau dah jodoh awal tu nak buat camna ye,heh) sbb skang ni aku tengok golongn ustaz ni mmg kurg kualiti,terutamanya dari sudut akhlak! kalau nak bicara tentang panduan agama di Malaya,aku lebih suka merujuk kepada tuan guru2 pondok yg berada di seluruh pelusuk Malaya,kalau nak di bandingkan dgn pensyarah agama d uni.ataupun ustaz2 di skolah,selebriti tv ugama dan sewaktu dgnnya.dari sudut ilmu sudah jauh ketara,apatah lagi dari sudut akhlak @ adab,pendek kata,tarbiah yg dijalani oleh masyaikh2 pondok2 @ sewaktu dgnnya sgt hebat,mujahadah,tekun.dan pengambilan ilmu secara talaqqi bersanad yg dijalani olen tuan guru2 pondok khususnya @ masyaikh2 di seluruh dunia amnya amat membina peribadi. biasanya,masyaikh2 ni,kalau aku jumpa mereka mesti terus jatuh cinta,dan perasaan sayang membuak2 kpd mereka,walaupun aku tak menuntut ilmu dgn mereka,ulama2 yg betul2 di atas jalan Ahli sunnah wa jamaah mmg Allah subhanahu wa ta'ala campakkan nur kpd mereka,dan dgn nur itu menyebarkan rasa kasih cinta kpd mereka ini. sbagai satu contoh:dkat dgn jelawat, ada seorg tuan guru namanya Tuan Guru Hj. Abdul Hamid Gunong,madrasah beliau kat Gunong,area jelawat.beliau mengajar banyak sgt kitab,tapi semenjak beliau meningkat usia,beliau lebih kpd mmbaca kitab2 tasawwuf,air muka nya jernih masyaAllah,skali tengok muka dia terus rasa insaf dgn dosa kita,rasa tenang,rasa bahagia,.senyuman beliau sgt mendamaikan jiwa yg kegersangan ni.pendek kata,x knal maka x cinta.isyyyyyyyy,ni baru sorg ramai lagi yg sperti beliau. dan,akhirnya,aku akan makan kitab2 tu kalau dah start kuliah nanti inshaAllah, Ya ALLAH,berikanlah taufiq dan hidayah kpd aku supaya dapat belajar ilmu agama, dan tiada daya untuk aku meninggalkan maksiat dan tiada kekuatan untuk membuat ta'at melainkan dgn MU YA Allah,Ya Rahim....

2 comments:

  1. Subhanallah...ulama warisan anbiya'...moga mendapat apa yg dihajati.inshaAllah..:)

    ReplyDelete