Wednesday, April 20, 2011

The Bottomline

setelah beberapa minggu tertangguh,akhirnya dpat jua aku peluang untuk ke pondok tahfiz di rantau panjang yg di jangka selama sbulan mulai hari ni.

dapat jua aku beruzlah kat situ.boleh aku ngulang sepuas puasnya hati.haa!

syeh2 kat situ power2 dan garang.tak sabar nak kena penampar+penyebat ngn diorg.
bersakit2 dahulu,bermasyi2 kemudian.

Dalam kesempatan ini,aku nak berkongsi satu cerita buat sahabt2 medik diluar sana.smalam syeh tu ada cerita,beliau kata ada sorg plajar medic kat mesir rajin gila pergi cari ilmu,pergi talaqqi ambik sanad pelbagai qiraat,belajar ilmu quran dgn gigih,sampai matan2 qiraat suma dia hafal matan tajwid cair..balik2 melaysia jadi rujukan budak maahad qiraat shoubra,yg memg dlm takhassus quran,kalah budak shoubra.aku harap korg pun macam tu.boleh aku belajar ngn korg nanti.nak katanya takda alasan untuk korg berfoya2 disana.(dia kata)(err,padan muka kalau terasa..kuan3)

kebanyakan pelajar lepasan shoubra banyak baca quran salah banyak lagi.syeikh tu kata,kena sambung kat tanta pulak.masa yg diambil untuk jadi syeikh qurra' yg dianggarkan kat sana ada la lebih kurg 12 tahun!!

mengeluh aku dengar.12 tahun bukap sekejap.contoh habis kuala kubu,umur 22,22+12=34 tahun umur aku!

tu baru kat mesir,nak sambung yaman lagi,syiria lagi,mekah lagi,pakistan lagi.india lagi,madinah lagi,jordan lagi.(hebat tak angan2 mat jenin aku)

apa2pun buat satu2.katanya ayah aku.

p/s:zaimu,jangan sedih sebb lepas tiada update dari aku doh,mu doa ke aku deh.kuan3.kalu ada masa aku update ikuk hensek.


(sungguh,aku rindu akan bumi ini)

4 comments:

  1. malu nak mengaku budak medikApril 20, 2011 at 5:38 PM

    ngaji sedak la syeikh[ceh, kate kat org]

    bersakit2 dahulu, bermasyi2 kemudian...beghantu!

    ReplyDelete
  2. kheri wak lolok jah tu,tok soh dok berselindung disebalik kemasyian mu.haha

    ReplyDelete
  3. zaimul>mu bulih,kena mujahadah so karo jah,pah,beyeh laluh,(macam la mujahadah ni sene)

    ReplyDelete