Monday, October 19, 2009

derhaka=neraka

Bismillahirrohmaanirrohiiim...

salam.
pada suatu hari,aku g la sebuah mesenjid ni.ustaz ni ceritala pasal durhakallazi..

kan ade ayat "wal taqullahumaa uffin".Uffin tu adalah sekecik2 perkataan yang melabangkan kedurhakaan.kalo ada perkataan yang lebih kecik dan halus dari perkataan tu ,ALLAH akan gunakan yg tu..maknanya,mengeluh sikit pon xbuley kan?.nak menjawab buleh,tapi kena jaga tahap suara dan kita semmgnya benar.

dan satu lagi ulasan,sesetengah ulama2 mentafsirkan perkataan "Uffin" tu dengan perkara yang lebih halus lagi.halus yang macam mana?.yang mana kita ade perasaan meluat terhadap ibubapa kita.sebagai satu contoh,saya jaga ibubapa saya dgn baik selama 100 taun.dan lepas tu,kita pon cakap kat adik beradik kita yang lain."korg ameklah ayah ni,dah penat aku jaga,meluat aku."..lepas tu,adik saya jaga.x lama selepas tu,ayah meninggal.saya sedikit pon tidak mendapat manfaat dr menjaga bapa saya selama 100 taun malahan mendapat dosa kerana ada perasaan yang semacam itu yang telah dikategori sebagai perbuatan yang durhaka.meluat ni xperlu kita cakap,kalau meluat terhaap ibubapa tu ada dalam hati pon dah cukup menjatuhkan kita dalam kategori anak derhakallazi.

yeah!.itu sahaja perkongsian saya yang diharapkan ikhlas lahir dari hati dan mendapat berkat dr ALLAH.

p/s:post yang akan datang ialah tentang perasaan.(ceyt..cam ramai pembaca)

wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment